Publikationer

Langagerskolen har en bred vifte af kompetente medarbejedere inden for Autisme Spektrum Forstyrrelser samt ADHD. Nogle af disse medarbejdere har valg at nedfælde deres viden omkring udviklingsforstyrrelser, så interesserede kan få glæde af denne. Det har skabt en række publikationer, som du har mulighed for at læse nærmere om på denne side. Alle publikationer kan købes ved henvendelse til Langagerskolen, tlf.nr. 8628 7355 eller mail [email protected] (ved fosendelse betales porto af modtager)

What did you learn in scool today? What did your teacher say?

Udarbejdet af: Thue Sommer, Bodil Sørensen, Lisbeth Hovmand-Olsen

En undersøgelse der er med atil at fortælle om, hvad der efter endt skolegang på Langagerskolen er hændt tidligere elever. Hviljken tilværelse har de fået? Hvor er de? Hvad laver de? Hvordan klarer de sig, og hvad har de gjort? Hvad tog de med fra Langagerskolen ud i livet?

Pris pr. stk.: Kr. 100,-

Funktionsforstyrrelser - krop & læring

Udarbejdet af Kirsten Bundgaard – Langagerskolen. Udgivet 27. august 2003

”Børn og unge med Autisme Spektrum Forstyrrelser (ASF) og DAMP/ADHD har vanskeligheder med erkendelsen af sig selv og andre. Opfattelsen af kroppen indgår som et væsentligt element i denne erkendelse og forståelse. På baggrund heraf kan det være hensigtsmæssigt at støtte børn med ASF og DAMP/ADHD i at opnå en bedre kropsforståelse. En indsats på det sansemotoriske område og en bedre kropsforståelse kan sandsynligvis virke forebyggende i forhold til nogle af de vanskeligheder disse børn og unge oplever med at forholde sig til sig selv og omgivelserne – både i forhold til fysiske og psykiske områder”.

Pris pr. stk.: Kr. 200,-

Når kroppen lærer

Sansemotoriske vanskeligheder hos børn med Autisme Spektrum Forstyrrelser og DAMP/ADHD.
Udarbejdet af Kirsten Bundgaard – Langagerskolen. Udgivet 6.november 2003.

Denne bog er tænkt som en vejledning til lærere, pædagoger og forældre i, hvordan de kan bruge viden om sansemotorik og integrere denne viden i alle de aktiviteter, hvor kroppen rent fysisk indgår”.

”Bogen er også ment som en vejledning i at forstå disse børn, og hvordan deres funktionsforstyrrelser påvirker bevægelser og fysisk formåen”.

”At se og forstå at børnenes, ofte uforståelige, adfærd kan hænge sammen med sansemotoriske vanskeligheder, og ikke nødvendigvis skyldes at barnet ikke gider, er uartigt, på tværs el. lign., kan få stor indflydelse på det daglige arbejde med børnene”.

Pris pr. stk.: Kr. 120,-

Følelser og fornemmelser - på spil

Spillet er udviklet af Rikke Locht, Finn Østergaard, Verner Kongsted, Karina Cilleborg Hansen og Thue Sommer.

Det er et seksualspil for unge med socialkognitive vanskeligheder i 13-18 årsalderen. Følelser og fornemmelser på spil er udviklet med det formål at lave et spil, som kan give den pågældende målgruppe viden omkring deres egen seksualitet samt at introducere alternative metoder i seksualundervisningen.

Spillet er et let tilgængeligt arbejdsredskab, der giver underviseren nye undervisningsmuligheder. Det kombinerer viden om de unges seksuelle adfærd med generelle fakta om seksualitet, prævention og kønssygdomme. Spillet kombinerer konkurrence, humor og læring i en dyst om viden om unges adfærd, prævention og seksualitet. Følelser og fornemmelser på spil kan ikke erstatte seksualundervisningen, men det er et underholdende og sjovt supplement til denne.

UDSOLGT

"Det kommer ikke af sig selv" - gratis e-bog.

Dette er en gratis e-bog.

Om at undervise elever med socialkognitive vanskeligheder i socialfærdigheder.

Skrevet af Anja Vestergaard og Mette Elmose Eriksen.

Hent den her eller som pdf her